Geschiedenis

De korte versie: Rotterdams.
De langere versie: de broers Evert en Herman Kraaijvanger richtten in 1927 Kraaijvanger Architecten op. In een timmermanswerkplaats met een ongelooflijk oog voor detail en materiaal. Tijdens de wederopbouw groeide het bureau hard en tegenwoordig zijn we een architectenbureau dat zich toelegt op maatschappelijk betrokken architectuur. Openbare gebouwen, publieke interieurs en duurzame/vitale stadsdelen. En nog altijd met dezelfde mentaliteit: tomeloos dromen en het dan haalbaar maken.

Het voormalige Stationspostkantoor Rotterdam aan het Delftseplein 31 is een belangrijk ontwerp van Kraaijvanger uit de periode van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. De markante vormgeving heeft er voor gezorgd dat het gebouw een Rijkmonument is. Het gebouw is een functioneel en rationeel gebouw, met een tijdloze gevel en subtiele details. De innovatieve dubbele gevel zorgt voor een prettig binnenklimaat. De kunst is in dit gebouw geïntegreerd in het ontwerp. Zo maken de glasmozaïeken van Louis van Roode het trappenhuis tot een prachtige beleving. In juni 1955 werd begonnen met de bouw, in 1959 kwam het gebouw gereed. Central Post vormt een belangrijk onderdeel in de herinrichting van het Centraal Stationsgebied – Central District tot een bruisend zakencentrum in de binnenstad. (Bron: Top010)

"De Doelen is geen modern gebouw, het zij volmondig erkend. Maar misschien is het dat over vijftig jaar wel. Ook dat zal de tijd wel leren." (Herman Kraaijvanger, Nieuwe Rotterdamse Courant 17 mei 1966)

Het kantoorgebouw Holbeinhuis (1953) op de hoek Coolsingel-Raadhuisplein in Rotterdam werd belezen als een magnifiek bouwwerk dat qua inrichting de modernste kantoren herbergde die Nederland rijk was en daarom een van de fraaiste en meest geslaagde gebouwen van Rotterdam-Wederopbouw. (Bron: Rotterdamsch Nieuwsblad 6 november 1954)

RK Kerk St. Dominicus of Steigerse Kerk aan het Hang in Rotterdam (1953) bestaat uit een dagkerk en een gemeenschapskerk met sierbetonnen reliëfs van P. van Moorsel, natuursteen mozaieken en glas-in-loodramen van T. Mols, siersmeedwerk van J. Noyons en Mariabeeld van G. Héman en Paulusbeeld van J. Vlasblom. Behalve de kerkruimtes bestaat het complex uit een pastorie en een parochiehuis, gelegen aan weerszijden van het verhoogde voorplein. De kerktoren staat vrij en is vooral bedoeld als herkenningspunt. Tussen de kerktoren en de kerkruimte ligt de Mariakapel.

In kantoorgebouw De Volkskrant (1962) aan de Wibaustraat werd 45 jaar De Volkskrant geschreven en gedrukt. De zeven beuken van het gebouw komen overeen met het aantal tekstkolommen in de krant destijds. Een gevel met afwisselende raamstroken en een betonnen borstwering, bekleed met anderhalf miljoen tegeltjes typeerde het gebouw.

De Tweede Telefoondistrictscentrale DC2 (1962) aan de Prinses Beatrixlaan-Prinses Margrietlaan te Den Haag die Kraaijvanger ontwierp in opdracht van Staatsbedrijf der PTT

Voor PTT (tegenwoordig Post NL) ontwierp Kraaijvanger het overheidsgebouw Expeditieknooppunt in Den Haag in 1984

In 1990 ontwierp Kraaijvanger kantoorgebouw Haagse Poort, dat op moderne markante wijze de stadspoort van Den Haag via de A12 vormt. Met 16 verdiepingen over een totale hoogte van 70 meter biedt het gebouw 108.000 m2 aan kantoorruimte. Met innovatieve maatregelen als een schone lucht installatie en zes centimeter dik veiligheidsglas, werd in het ontwerp rekening gehouden met stank, luchtvervuiling en de geluidsoverlast van de drukke Rijksweg die onder het gebouw door loopt. In het kantorencomplex zijn de hoofdkantoren van Nationale-Nederlanden en CB&I gevestigd.

Het woningbouwproject Beneden-Oostzeedijk omvat een complex van vier gebouwen met een woningen van drie bouwlagen op een sousterrain en vier laagbouw winkelgalerijen, uitgevoerd in metselwerk met grote raampartijen van glas en slanke staalprofielen in zandsteen vlakken. Kraaijvanger ontwierp het in 1947.

Cats Flexible Pacakging aan de Sluisjesdijk in Rotterdam-Zuid, heette vroeger Papierfabriek 'Cats Neparofa'. Het gebouw is uitgevoerd in glas en beton in typische jaren vijftig stijl naar ontwerp van Kraaijvanger uit 1948.

Hier is geen plaats voor nietigheid