exterieur-1-50c214321de68.jpg

Park City Bahnhof Ulm

Park City Bahnhof Ulm is een stedenbouwkundige visie op de ontwikkeling van het station en stationsgebied in Ulm. In de bestaande situatie vormt het stationsgebied een absolute scheiding tussen de historische stad en het zeer omvangrijke westelijke stadsdeel. Het stedenbouwkundig plan verenigt de grote schaal van het station met de kleine schaal van de stad Ulm en verbindt de twee gescheiden stadsdelen door routes op een vanzelfsprekende wijze over het spooremplacement te leggen.

Het plan verenigt twee werelden: de binnenwereld wordt gevormd door het station, die met een boardwalk boven het spoor het nieuwe stationsprogramma (kantoren, voorzieningen, parkeergarage, wonen, hotel en park) onderling en direct met het station verbindt. De buitenzijde pakt de fijnmazige korrel van de historische stad op.

De nieuwe stationsentree wordt gevormd door een lager gelegen plein dat de verbinding maakt tussen de spoortoegangen en de historische binnenstad door de winkelstraat geleidelijke te laten zakken tot op het stationsplein. Een monumentale kap met een verwijzing naar het beroemde Ulmer Design instituut creëert een overduidelijke herkenning van het station in Ulm en als plek op de lijn München-Stuttgart.

Aan de oostzijde wordt een nieuwe stadswijk gecreëerd op basis van half open stedelijke blokken waardoor een aangenaam groen beeld ontstaat in de straten. Twee stedelijke pleinen vormen de verbinding tussen het bestaande theater en de het station.

Naam

Park City Bahnhof Ulm

Locatie

Ulm, Duitsland

Ontwerp

2011

Opdrachtgever

Gemeente Ulm, Duitsland

Team

Vincent van der Meulen, Peter van der Helm, Frank Hendriks, Anja Mueller, Eike Lehnhoff, Jürgen Powroslo

BVO

50.000 m²

"I love to get on the road,
but I also think arriving is such a thrill."
(Anouska Hempel)