Kraaijvanger Architects
Blaak 40
3011 TA Rotterdam
IKC Vindingrijk, een uitvindersparadijs voor kinderen
In de wijk Wilgenrijk in Maassluis komt een nieuw integraal kindcentrum voor opvang en onderwijs genaamd IKC Vindingrijk(externe link). Kraaijvanger Architects is samen met DGMR, Techniplan adviseurs en IMD geselecteerd voor het ontwerp op basis van onze visie: een Uitvindersparadijs voor kinderen. Een plek waar kinderen van 0 tot 13 jaar samen kunnen ontdekken, beleven, spelen, groeien en leren.
Ontdekken en innoveren
Kinderen ontdekken de wereld op school.Steeds een stapje verder, steeds zelfstandiger, steeds iets diepgaander. Dat doen ze met elkaar maar ook alleen. In dit uitvindersparadijs vervagen we de grenzen tussen binnen en buiten door veranda’s en balkon's. De verharde paden worden verderop zachter, de natuur wilder (laarzen aan!). Circulaire tenten bouwen doe je op het gras, oudere kinderen kunnen werken aan de boomhut. Verstoppertje of een stiekem gesprek doe je in de bosjes.
Ook grenzen tussen binnenruimtes worden zachte overgangen door adaptieve verbindingen met deuren, schuifdeuren, blokkenwanden en gordijnen;
Grenzen tussen natuur en techniek vervagen door lucht te zuiveren met planten, de bomen werken als zonwering, natuurlijke materialen dragen de mooie daken, planten en heggen in plaats van hekken.
Ontdekken en innoveren gebeurt door over de grenzen van het mogelijke heen te kijken. Buitenruimte wordt gedeeld met de hele gemeenschap. Maar ook het speellokaal en de multifunctionele ruimte met keuken, waar ouders na het brengen van de kinderen nog even koffie kunnen drinken, kunnen naar het plein openen. Zo wordt heel Eigengoed van de kinderen en de school van de hele gemeenschap.
Een gebouw dat versmelt met de omgeving, flexibel en aanpasbaar aan de behoefte
Het gebouw wordt robuust, kinderen mogen overal aanzitten. De wereld naar hun hand zetten, ramen openen en wanden schuiven. Zo ontstaat plek om te ontdekken en experimenteren. We maken dus een gebouw dat versmelt met de omgeving. Er is wel een duidelijk gebouwvolume en buitenruimte, maar in de uitwerking zorgen we dat vanuit kinderperspectief de grenzen zacht zijn.
De uitvinders krijgen een rijke diversiteit aan binnen- en buitenruimtes tot hun beschikking die inspireren en uitdagen tot actie en ontdekking. In onze visie zorgen we dat kinderen overal kunnen leren en hun omgeving ook zelf vormgeven. Zelf kiezen waar jij lekker werkt binnen of buiten.
Bij aanvang van de eerste stadia van het ontwerpproces zullen we gebruikers (medewerkers, docenten en kinderen) nauw betrekken middels verschillende workshops, atelierdagen en interviews. De invloed op het ontwerp is heel groot in het begin en neemt af richting de bouw. Het gebouw is adaptief en aanpasbaar aan de verschillende soorten onderwijs, en aan veranderingen in het onderwijs en daarmee toekomstbestendig.
IKC Vindingrijk is in onze visie straks een gebouw boordevol inspirerende verhalen en voorbeelden over duurzaamheid. De school slaat CO2 op; is een habitat voor tientallen dieren en plantensoorten; gezond voor de gebruikers; bestaat voor 95% uit recyclebaar en gerecycled materiaal; heeft bijna geen energierekening; en kinderen staan sterk in verbinding met de natuur en de seizoenen.