Kraaijvanger Architects
Blaak 40
3011 TA Rotterdam
Zwolle staat bekend als een fietsstad, daarom is de bereikbaarheid van het OV met de fiets zeer belangrijk voor de stad. Het nieuwe stationsplein met bijbehorende fietsenstalling is er daarom op ingericht de reiziger zo comfortabel mogelijk met de fiets van en naar het station te laten reizen. De fietser komt bij het station binnen in een zintuigen strelende stalling. Groen, ruisend water en veel daglicht creëren een bijzondere ervaring. De ruime opzet, korte routes en logische splitsing tussen voetgangers, fietsers en auto’s zorgen voor een optimale doorstroom van het verkeer. De ondergrondse fietsenstalling heeft de kwaliteit van een buitenruimte en is zeer licht en zorgt hiermee voor een bijzonder comfort voor de reiziger en een veilig gevoel.
Onder de grond met het gevoel van buiten
Het ontwerp van de fietsenstalling en het stationsplein lopen natuurlijk in elkaar over. In de fietsenstalling is er zicht op verschillende natuurlijke elementen die ook zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte. Dit versterkt de samenhang tussen boven en onder de grond. Het natuursteen dat op het plein wordt gebruikt zet zich middels de trappartijen door de stalling in. Het groen van het dak van de fietsenstalling helt naar beneden en daalt samen met de fietser de stalling in. De waterwand naast de trap verbind het plein en de fietsenstalling met elkaar. De entree bij het station vormt letterlijk het licht aan het eind van de tunnel, deze ruime entree geeft veel extra licht aan de stalling. Alle zintuigen worden geprikkeld in de daling naar de fietsenstalling; je ruikt de natuur, hoort het water als symbool voor de IJssel, de ruimte is licht en voorzien van een bijzondere muurschildering gemaakt door Silo. Deze muurschildering is gemaakt in het blauw van de kievitsbloem, een bijzondere tulp die alleen in Zwolle groeit in het water van de IJssel.
licht, veilig & energiezuinig
Afgelopen december is de fietsenstalling al in gebruik genomen, deze fietsenstalling biedt ruimte aan 5800 fietsen en is daarmee gelijk een van de grootste bewaakte fietsenstalling van Nederland. De fietsenstalling is ontworpen als een stedelijk souterrain, de ruime opzet geeft overzicht en overvloedig licht zorgen voor optimale functionaliteit, comfort en veiligheid. Daglicht en natuurlijke groenvlakken met beplanting reiken tot diep in het souterrain. Aanwezige lamp-armaturen gaan pas branden wanneer het buiten te donker is. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid energie. Het ontwerp is zo slim opgezet dat er geen doodlopende gangen of obstakels zijn. Ook zijn de kolommen zo gepositioneerd dat er geen donkere nissen ontstaan.
Veiligheid houdt in dat er overzicht en toezicht is in de fietsenstalling. Door de heldere route, de centrale middenas langs alle rijen, kan de gebruiker snel en gemakkelijk een vrije plaats voor zijn of haar fiets vinden.
De verschillende kleuren groen die met de seizoenen mee kleuren en de wisselde reflecties van het water komen beide uit in de ruime entree. Deze thema’s bieden de gebruiker een duidelijk herkenningspunt, zo is oriënteren in de fietsenstalling gemakkelijk.
Snel groeiende OV-knoop
De Zwolse OV-knoop, het tweede spoorknooppunt van Nederland, is een van de snelst groeiende OV-knopen van Nederland. Om de reizigersstromen in en rond het station vlot en veilig te verwerken, zijn goede overstapmogelijkheden van en naar de fiets, trein, bus en taxi/auto van groot belang. Daarom bouwt Zwolle een nieuw busstation en een bus-brug en een passerelle die 24/7 – zonder OV-chipkaart – toegankelijk is voor voetgangers en fietsers. Het staionsplein en fietsenstalling maken onderdeel uit van het Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle waarin de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel, ProRail en NS hun gezamenlijke ambitie voor het stationsgebied tot 2025 hebben beschreven. Samen met regionale overheden en NS verbetert ProRail fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. NS gaat de nieuwe rijwielstalling exploiteren.