Kraaijvanger Architects
Blaak 40
3011 TA Rotterdam
Van school en kinderopvang naar Integraal Kind Centrum
Op de huidige bovenbouw locatie van basisschool De Tjalk komt een Integraal Kind Centrum (IKC). Een gebouw waar kinderen de eerste twaalf jaar van hun leven een groot deel van de week doorbrengen om te leren, spelen en bewegen. Een fijne inspirerende leeromgeving waar kinderen uitgedaagd worden om te bewegen, samenwerken en elkaar te ontmoeten. Daarnaast moet het gebouw specifiek de ruimte bieden aan het daltononderwijs in de wijken van Tjalk, dit kan door door de multifunctineel inzetbare ruimtes in te zetten waar de vijf kernwaarden van het daltononderwijs gehuisvest zijn.
Veilig, toegankelijk en passend in de omgeving
Het nieuwe IKC is ontworpen rondom een centrale ruimte. In deze ruimte is er plek om te samenwerken, chillen of om voorstellingen te organiseren. De flexibele onderwijs ruimtes rondom het hart van het gebouw zijn koppelbaar en zo ingericht dat ze goed aansluiten bij het daltononderwijs, zoals dat in de wijk Tjalk gegeven wordt. Daarnaast zijn de ruimtes voor de peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang zo ingericht dat ze multifunctioneel in gebruik zijn voor zowel onderwijs als opvang.
Het hele gebouw is omhult met een bijzonder dak waarmee het gebouw aansluit bij de omgeving maar toch een herkenbare en bijzondere functie heeft. Door de vorm van het geheel kent het eigenlijk geen achterkant en is het gebouw van alle kanten bendaderd worden.
De groene buitenruimtes rondom het centrum dagen de kinderen uit om te bewegen en deze ruimtes zijn een waardevolle aanvulling op de speelplekken in de wijk. Zo kan niet alleen de gebruiker van het gebouw maar ook de buurt profiteren van de komst van het nieuwe IKC.
De jassen van de kinderen kunnen opgeborgen worden in de wandoplossingen naast de lokalen. De lokalen zelf zijn per twee aan elkaar te koppelen, zodat er flexibel met de ruimte gewerkt kan worden. De lokalen zijn op een manier vormgegeven dat ze opzichzelfstaand gebruikt kunnen worden voor een hele groep en zowel audio als visueel afscheidbaar is door middel van kasten en schuifwanden.
Het gebouw is van alle kanten te benaderen en heeft dus niet alleen een voor- of achterkant. De vorm van het gebouw laat ruimte over voor verschillende buitenruimtes met een groen karakter. Deze zijn een aanvulling op het groen in de omgeving, door de positieve bijdragen die ze leveren aan de biodiversiteit. De verschillende buitenruimtes kunnen verder thematisch worden ingericht, passend bij de belevingswereld van kinderen met verschillende leeftijden.
Samenvoeging van school, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang
Door de vorm van het gebouw en de positie van de centrale ruimte ontstaan er op natuurlijke wijze drie verschillende entrees voor het IKC. Dit kan in het dagelijks gebruik een meerwaarde zijn van het gebouw. Gedeeltes van het gebouw kunnen worden afgesloten, om op deze manier de verschillende stromen kinderen gescheiden van elkaar te houden. Ook is het dan mogelijk om alleen de buitenschoolse opvang open te hebben in het gebouw.
Wel is er gekozen om één van de entrees de hoofdentree te maken. Deze hoofdentree ligt aan de hoofdroute van de wijk en is door zijn vormgeving ook duidelijk herkenbaar en uitnodigend.
In het gebouw bevinden zich kinderen in de leeftijd van twee tot en met twaalf jaar. Hier moet in het gebouw rekening mee worden gehouden met de indeling van de lokalen. Het speellokaal zit bijvoorbeeld op een centrale plek in het gebouw, zo kunnen de peuterspeelzaal, kleuterlokalen en buitenschoolse opvang zich makkelijk naar het speellokaal verplaatsen zonder de hele school af te moeten wandelen.
Vergrote leerprestatie
De impact van het project wordt beïnvloed op verschillende fronten. De zelfstandigheid van kinderen wordt vergroot worden door de multi-inzetbare klaslokalen, De helft van de leerlingen kan zelfstandig werken en de andere helft krijgt begeleiding.
De samenwerking van de leerlingen wordt verbeterd door de vele verschillende ruimtes waar de kinderen kunnen samenwerken; de centrale ruimte en het atelier. Kinderen kunnen hier in hun eigen tempo op projectmatige basis aan de slag.
De effectiviteit van het onderwijs wordt aangepast door de flexibele onderwijsruimtes en schakelbare klaslokalen, zodat er onderwijs op maat gegeven kan worden.
De vrijheid en verantwoordelijkheid van de leerlingen wordt vergroot, de behoefte van iedere leerling is immers niet op ieder moment gelijk. Door variatie aan werk- en speelplekken te creëren is de ruimte er voor de leerlingen om hun schoolwerk zelf te organiseren.
Doordat het gebouw multifunctioneel te gebruiken is, geeft het de mogelijkheid tot reflectie. In alle groepsgroottes zowel voor docenten als voor leerlingen. Zo is er plek voor één op één gesprekken, voorstellingen voor grote groepen, samenkomst voor medewerkers en ruimte om te laten zien wat de leerlingen geleerd hebben.