360° Radicaal duurzaam luxe wonen

360°

Opgave

Hoe combineren we een duurzame levensstijl met luxe?

Bij het stadskantoor in Venlo hadden we in samenwerking met de gemeente het (voorlopig) maximum bereikt van de toepassing van cradle to cradle materialen: 80 %. Wat is er nodig om deze grens op te schuiven? We besloten niet te wachten op een opdrachtgever, we stelden onszelf de vraag: kunnen we een 100% circulair woongebouw ontwikkelen waar een duurzame levensstijl gecombineerd wordt met luxe?

Radicaal duurzaam luxe wonen in 100% circulaire woontoren

Concept

Communities in de stad

In het 360 concept worden zaken gedeeld om iedereen meer luxe te geven In het 360 woonconcept zijn woningen teruggebracht tot de essentie. Dus geen studeerkamertje met een opklapbed en een hometrainer.. Wel een werkatelier en een (te reserveren) logeerkamer met eigen badkamer en een fitnessruimte met zwembad.

Mensen willen graag midden in de stad wonen maar ook onderdeel zijn van een kleinschalige community. Binnen het 360 woonconcept maken we kleine buurten van zo’n 30 woningen. Elke buurt heeft zijn eigen collectieve tuin en gemeenschappelijke ruimtes die de bewoners met elkaar in contact brengen. De woningen zijn flexibel in grootte en zijn geschikt voor singles, stellen, gezinnen en ouderen.

Iedereen wil graag zijn steentje bijdragen aan de circulaire economie; als het maar niet te veel tijd en geld kost. Wonen in het 360 concept betekent dat een duurzame leefstijl als vanzelf ontstaat: 100% duurzame energie, het gebouw zuivert de stadslucht, gezonde recyclebare materialen, lokaal voedsel, makkelijke afvalscheiding en duurzame mobiliteit behoren allemaal tot het servicepakket. Over de volle hoogte van het gebouw is in de kern een vertical farm opgenomen waar groente wordt verbouwd. Er is een spullenbibliotheek aanwezig waar bewoners gereedschap en keukenapparatuur kunnen lenen.

The making of

Concept voor een deeleconomie

Een dergelijke innovatie kan alleen tot stand komen door een kritische, integrale benadering. We zijn begonnen om onze expertises op verschillende vlakken aan te laten vullen door partners. Voor het toetsen van de behoefte en de aanwezige doelgroepen hebben we met Motivaction samengewerkt. Hieruit kwam voort dat er bij een aantal grote doelgroepen animo is om spullen en ruimtes te delen. Met Royal Haskoning DHV hebben we het constructief en het energetisch concept uitgewerkt . De Brink Groep heeft ons geholpen om de businesscase van het delen van voorzieningen en ruimtes uit te werken.

Betekenis

Nieuw verdienmodel op basis van sociale en circulaire economie

De ontwikkeling van het 360 concept heeft een aantal positieve effecten. Door verschillende expertises bij elkaar te brengen rond een centrale vraag zijn nieuwe inzichten ontwikkeld. De haalbaarheid van dit innovatieve concept is getoetst op basis van marktonderzoek en op basis van de doorrekening van verschillende businesscases. Hierbij is een nieuw verdienmodel ontstaan. Ook de kennis met betrekking tot circulair bouwen is uitgebreid. De geïntegreerde kennis heeft geleid tot een model waarbij de toren energie opwekt, in plaats van verbruikt. Na realisatie zal de 360 niet alleen een positief effect hebben op een circulaire economie maar ook op de sociale cohesie tussen bewoners.

Uitzicht over de stad staat symbool voor enorme luxe. In combinatie met de collectieve tuinen wordt dit voor iedere bewoner 360º mogelijk.

Naam

360°

Locatie

Rotterdam

Ontwerp

2017

Team

David Hess, Vincent van der Meulen

"Longest way round is the shortest way home."
(James Joyce)