Kraaijvanger en Maxwan ontwerpen fietsenstalling en Stationsplein Zwolle

08.10.2018

Boskalis en de Rotterdamse bureaus Kraaijvanger Architects en Maxwan A+U hebben de Design+Construct aanbesteding gewonnen voor een nieuw stationsplein en ondergrondse fietsenstalling in Zwolle. Op woensdagochtend 3 oktober onthulden de samenwerkende partijen het ontwerp.

Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker, Kees Rutten (regiodirecteur ProRail) en Pim Raaijmakers (waarnemend regiodirecteur NS) markeerden woensdagochtend 3 oktober de bouwgrenzen van de ondergrondse fietsenstalling. De Gemeente Zwolle gaat nu met financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en provincie Overijssel het ontwerp van Kraaijvanger voor de ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen onder het Stationsplein bouwen.

Ook wordt de openbare ruimte naar ontwerp van Maxwan op het Stationsplein en de Stationsweg heringericht. De grootte van de ondergrondse fietsenstalling is te vergelijken met het oppervlak van een voetbalveld. De ontwerpen zijn gemaakt in opdracht van Boskalis. De bouw zal plaatsvinden van voorjaar 2019 tot eind 2020.

Het bouwproject maakt onderdeel uit van het Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle waarin de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel, ProRail en NS hun gezamenlijke ambitie voor het stationsgebied tot 2025 hebben beschreven. Samen met regionale overheden en NS verbetert ProRail fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. NS gaat de nieuwe rijwielstalling exploiteren.

Lichte, veilige en energiezuinige fietsenstalling
Kraaijvanger ontwierp de fietsenstalling als een stedelijk souterrain waarbij een ruime opzet, overzicht en overvloedig licht zorgen voor optimale functionaliteit, comfort en veiligheid. Daglicht en natuurlijke groenvlakken met beplanting reiken tot diep in het souterrain. Aanwezige lamp-armaturen gaan pas branden wanneer het buiten te donker is. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid energie. Het ontwerp is zo slim opgezet dat er geen doodlopende gangen of obstakels zijn. Ook zijn de kolommen zo gepositioneerd dat er geen donkere nissen ontstaan.

Dubbele parkeercapaciteit
Zwolle is fietsstad nummer 1 van Nederland. Het gebruik van de fiets wil Zwolle verder stimuleren. De bouw van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling draagt hier aan bij. De nieuwe fietsenstalling verdubbelt de parkeercapaciteit voor de fiets aan de centrumzijde van het station.

Openbare ruimte
Het plan voor het Stationsplein is door Maxwan uitgewerkt op basis van een ontwerp van de gemeente Zwolle. Via het plein kunnen reizigers straks snel en veilig van en naar het station komen. De ruime opzet, korte routes en logische splitsing tussen voetgangers, fietsers en auto’s zorgen voor een optimale doorstroom van het verkeer. Het plein krijgt een volledig nieuwe inrichting: een spiegelvijver met daklicht, groenvakken met bomen en zitranden en sfeervolle verlichting transformeren deze entree tot de stad in een aangename plek om te verblijven. De drie ingangen naar de fietsenstalling gaan op in het ontwerp van het plein en zorgen zo voor een naadloze verbinding tussen de buitenruimte en de kelder.

Snel groeiende OV-knoop
De Zwolse OV-knoop, het tweede spoorknooppunt van Nederland, is een van de snelst groeiende OV-knopen van Nederland. Om de reizigersstromen in en rond het station vlot en veilig te verwerken, zijn goede overstapmogelijkheden van en naar de fiets, trein, bus en taxi/auto van groot belang. Daarom bouwt Zwolle een nieuw busstation en een busbrug, een passerelle die 24/7 – zonder OV-chipkaart – toegankelijk is voor voetgangers en fietsers. Ook worden de entrees aan beide zijden van het station verbeterd.

Stationsplein 2020 gereed
Boskalis is hoofdaannemer van het gehele project en verantwoordelijk voor de uitvoering. Naar verwachting is het nieuwe stationsplein in 2020 gereed.

Clouds come floating
around my home, not
longer to carry rain, but to
add colours